Foto: Silvercon Rekruttering

Suksessfaktoren har vært spesialisering innen industrien

I stedet for å ha fokus på alle bransjer, har Christian Skou lykkes med å spisse bedriften sin inn mot én bransje, nemlig industrien. Siden 2008 har han fordypet seg innen bemanning og rekruttering.

Dersom du skal starte egen bedrift, anbefaler Skou å sjekke om behovet er der. Om man i tillegg klarer å få en «flying start» med 1-2 kunder som gjør at du klarer deg økonomisk, er du godt stilt for videre arbeid.

– Jobb mye med markedsføringen og prøv å gjøre en del selv, slik at kostnaden ikke blir så høy. Så kan man heller sette bort ting etter hvert, fortsetter Christian.

– Du må være en selgertype, og tørre å selge deg inn. Det er nøkkelen til å få ting til, og det å levere det der er behov for.

Godt forberedt

Christian Skou startet som rekrutteringskonsulent i 2008, og har gått slag i slag siden den gang. Nå driver han firmaet Silvercon Rektruttering. Han har spesialisert seg innen industri, noe som har vært en av suksessfaktorene.

Når han tar kontakt med nye kunder, passer han på å sette seg godt inn i den enkelte bedriften. Da treffer man ofte bedre, og det er lettere å tilpasse tjenestene til kundens behov.

– Kundene elsker at du har satt deg litt inn i bedriften før tar kontakt.

Christian Skou har lang erfaring innen bemanning og rekruttering, og ikke minst det å drive egen bedrift. Foto: Slivercon Rekruttering.

Rett kompetanse

Christian brukte lang tid på å finne de riktige partnerne da han skulle utvide.

– Skal jeg finne en ansatt, så skal den personen være flinkere enn meg selv. Slik at kompetansen komplimenterer hverandre.

Motivasjon

Den største motivasjonen for Christian har vært gleden han ser i øynene når folk får jobb.

– Det er stort å finne en jobb til en annen person. Det å finne riktig jobb som gir inntekt og trygghet. Det å glede andre og se den enkelte gir motivasjon for å drive videre.

– Man må ikke nødvendigvis ha rett utdannelse, så lenge du er dyktig i faget så er det muligheter. Vi ser folk både med og uten kompetansebevis, fortsetter Skou.

Kjennetegn for de som lykkes i å skaffe seg jobb er å være motivert og entusiastisk. De som prioriterer å bruke tid på å skaffe jobb, oppdatere CV og tar kontakt, får ofte jobb.

Heier på de som tar sjanser

Skou trekker frem at han skulle ønske det var flere kvinner som satset som gründere. Svært ofte er det kun menn som han har møter med.

– Jeg ønsker at kvinner skal mer opp og frem.  Man er ofte opptatt av å ha sikkerhet, så kanskje det hadde hjulpet om flere kvinner også turte å ta større sjanser. Menn er kanskje mer frempå, så man må tørre å ta den plassen, vise seg mer frem.

Uansett kjønn må man stole på sin egen kompetanse, og at man faktisk kan lykkes. Det er fint å ha en balansert tankegang og variasjon, også med tanke på arbeidsmiljøet.

Gode partnere som utfyller hverandre er viktig. Foto: Silvercon Rekruttering

En ansettelse er en investering

– Om du får en bra kandidat så er det svært verdifullt, og kan skape vekst og inntekter for bedriften.

Skou anbefaler å bruke en ekstern partner for å få en objektiv vurdering av kandidatene.

– Når du kun bruker ditt eget nettverk så kan du gå glipp av verdifulle kandidater. Det er også mulig å tilpasse slik at man kan få hjelp til deler av rekrutteringen.

Ny sjanse

Christian forteller at det muligheter for å få en ny sjanse selv om man har hatt vanskelige perioder i livet.

Referanse sjekkes, men det er ofte to sider av en sak, og det gjøres individuelle vurderinger. Dersom man har hatt en dårlig opplevelse på en arbeidsplass kan man ha en dialog og finne løsninger. Selv om referansen gir en god pekepinn, så er den ikke avgjørende.

Utfordringer

Markedet svinger en del i løpet av året, så en av utfordringene har vært å holde det gående i de stille periodene. Det å satse mer på rekruttering i stedet for kun utleie har fungert godt.

Man kan si det er arbeidstakers marked, så bedriftene må gjøre seg attraktive dersom det er en spesiell kompetanse man er på jakt etter.

Passelig størrelse på bedriften

Skou har dårlig erfaring med å la bedriften bli for stor. Tidligere hadde Silvercon 6-7 kontorer, og det blir mye å holde oversikt over. Han forteller at det ble mye reising og omsetningen gikk ned. Nå har bedriften hovedkontor Gjøvik, avdeling Oslo/Romerike.

– Det er bedre å være lykkelig som liten, enn som stor og ulykkelig.

Annonser